måndag 14 mars 2016

Kolkata: varmt, bilar bilar, trångt, gott om folk, fattigt, rikt. Mycket kan sägas om Kolkata.  Verkligen kontrasternas stad. Den riktigt överväldigar en när man kommer hit. Visst är vi beredda, men den tar ändå tag i en.
Taxin från flygplatsen in till hotellet tog 1,5 timmar. Massor av bilar och mycket köer. Här gäller det att inte vara rädd om sin bil. Då tar man sig fram fortast.
Har nu varit här i 2 dagar. Nätet fungerar inte på hotellet, men jag skriver ändå. Någon gång skall det väl fungera.
Första dagen sov vi mest. Det fanns inte mycket chans att sova på flyget så vi var rätt så trötta. Värmen gör ju sitt till också. Strax över 30 grader.
Igår gick vi mycket. Här har hänt en del sen vi var här sist för 6 år sedan. Spårvagnarna på gatan där vi bodde har gått  under jorden och är numera metro. Vandrarhemmet där vi bodde finns kvar och ser likadant ut som då. Vi hittade också en restaurang som vi besökte då och som fortfarande finns kvar.

Gatulivet i Kolkata är fantastiskt. Man gör allt på gatan. Äter, arbetar och sover. Fattigdomen är enorm. Många har ingenting utom kläderna de har på sig. Här säljer man allt.

Gatuliv
Barberare
Hans sitter nu och läser tidningen, där det bl.a. Finns en sida med äktenskapsannonser. Föräldrar söker maka/make till sin son/dotter. Annonserna är sorterade på kast, område, yrke, religion etc.
Då det varit problem med nätet enda sedan vi kom har jag inte kunnat publicera något.

Dag 3 i Kolkata har vi tillbringat tillsammans med ett par, som också skall vara med på vår resa, och en indisk man som de träffade igår. Först var vi på Victoria Memorial och sedan tog han oss till ett palats, som ägdes av familjen till en Maharadja.
Marble Palace (privatägt)
Familjen bor i delar av huset och resten visades för allmänheten. Det är ofattbart vilken lyx man levde i. Väggarna var klädda med tavlor av mer eller mindre kända konstnärer. Fantastiska kristallkronor hängde i taken,  som också var utsmyckade och även stora ljuskällor också gjorda av kristall. Tyvärr höll det på att förfalla. Fukten gör sitt och det behövs massor av pengar för att restaurera.

I kväll träffades alla, som är med på resan. Vi är 12 st och av dessa är vi 4 par, vilket vi aldrig varit tidigare och vi är fyrtiotalister allihop utom tre killar.

Dag 4 i Kolkata. Nätet fungerar fortfarande inte på hotellet. Vi har varit på sightseeing hela dagen. Kolkata sjuder av liv. Man kan inte vara oberörd. Vi ser mycket fattigdom, ibland undrar man hur människor överlever, men även rikedom.

Blomstermarknaden

Varit på blomstermarknaden, där det är liv och rörelse och mycket blommor. Man badar och tvättar sig i floden, där vattnet är mycket skitigt.

Gudinnan Kali

Vi har även varit i ett tempel ägnat åt gudinnan Kali och sett när de offrar en get. Inte precis i min smak, men väldigt intressant.

Efter Kali åkte vi till Jain-tempel. Raka motsatsen till Kali-templet. Rent och fint och skorna måste av om vi vill gå in.
Jain Tempel

När vi kom tillbaka till hotellet fungerade fortfarande inte nätet, men vi var rätt så arga och det hjälpte kanske, för efter 20 minuter så var problemet tydligen fixat. I morgon skall vi åka tåg till Guwahati, en resa på ca 20 timmar och vi åker tidigt i morgon bitti. Som ni ser så är det si och så med nätet, så vi får väl se när vi kan uppdatera nästa gång.